Kohtuu arkena

Jos ei olisi arkea, ei olisi koskaan myös juhlaa. Juhla tuntuu juhlalta, kun on arkena osannut harrastaa myös ryhdikästä elämää, johon kuuluu kieltäytymisiä ja omasta terveydestä huolehtimista. Kunnollisinkaan arki ei silti oikeuta laittamaan juhlissa elämää risaiseksi. Eihän kokonaista suklaakakkuakaan ole tarkoitus ahtaa napaan kerralla – sama pätee alkoholiin.

Kohtuullistajan arkeen alkoholi voi kuulua kohtuullisina määrinä. Pullo olutta saunan jälkeen arkena tai kaksi lasillista viiniä perjantain kunniaksi on kohtuukäyttöä parhaimmillaan.

Onnistu arjen kohtuullistamisessa

Sopikaa treffit kavereiden kanssa vaihteeksi kahvilaan, jossa ei tarjoilla alkoholia. Tilaisuutta voi juhlistaa vaikka syntisellä kakkupalalla – kaloreitakaan ei tule juuri enempää kuin tuopista tai parista.

Menkää yhdessä teatteriin, kirjastoon, elokuviin, kirpparikierrokselle tai museoon. Kuulumisia voi vaihtaa muun tekemisen kuin juomisen parissa.

Keksikää tapaamisillenne teema, johon ei kuulu juomista: perustakaa neulontakerho, lukupiiri, hemmottelurinki tai elokuvaklubi.

Tehkää yhdessä ruokaa jonkun kotona myös arkena: opitte uusia reseptejä ja käsille on muutakin tekemistä kuin tuopin kallistelu.

Sopikaa liikuntatreffit kuntosalille, pyöräretkelle, uimahalliin, metsäpolulle tai seinäkiipeilemään. Isket kaksi kärpästä yhdellä iskulla – treenatessa tulee huomaamatta parannettua maailmaa.

Kutsu kaveri kylään ja leivo sen kunniaksi vaikka sämpylöitä. Tarjoile lämpimäiset hyvän teen kanssa.

Näin kittaaminen vaikuttaa arkeesi

Stressi ja uni

Vaikka kropassa riittäisi virtaa, aivot tarvitsevat lepoa toimiakseen kunnolla. Joskus lasillinen punaviiniä tuntuu toimivan nopeana helpotuksena unen saamiseen, mutta jatkuva yömyssy vain pahentaa unettomuusongelmaa. Alkoholin turruttama uni ei ole kelvollista lepoa aivoille eikä keholle.

Jos kittaaminen ei pysy kohtuudessa, sen vaikutukset kohdistuvat myös hermokudoksiin. Tämä johtaa hitaasti mutta varmasti myös älyllisen suorituskyvyn heikkenemiseen. Juotuja aivosoluja ei voi korjata, vaikka kuinka muuttaisi lopulta tapansa kohtuulliseksi.

Kuntoilu ja kohtuukäyttö

Liikunta ja dokaaminen eivät kuulu yhteen, mutta kuntoilemaan ei ole asiaa kylmä hiki otsalla krapulassakaan. Alkoholi lisää sekä tapaturma- että rasitusvammariskiä koska liikunnassa oleelliset tarkkuus, reaktioaika, tasapaino ja voima heikkenevät merkittävästi.

Urheiluun yhdistetty alkoholi rasittaa myös täysin terveen ihmisen sydäntä – pahimmassa tapauksessa kohtalokkain seurauksin. Myös treenistä palautuminen hidastuu, jos veressä on promilleja. Unohda alkoholi myös treenijuomana: se on väärä lääke nestehukan korjaamiseen.

Jos tyydyt illalla lasilliseen tai pariin, on alkoholi palanut verestäsi jo hyvissä ajoin seuraavana päivänä eikä sinun tarvitse luistaa treeneistä edellisillan hauskanpidon takia. Miksi sabotoisitkaan hyvän treenin tulokset liialla läträämisellä?

Laske kalorit

Vastustuskyky ja jaksaminen

Reipas juominen heikentää elimistön vastustuskykyä ja päästää kehon alttiiksi niin flunssapöpöille kuin ärhäkämmille bakteereille. Se ärsyttää myös mahalaukun limakalvoa ja voi aiheuttaa erilaisia tulehduksia.